Followers

Wednesday, March 04, 2015

ES-PI-EM

Alhamdulillah dah tamat dah zaman SPM aku .. bersyukur je dengan apa yang aku dah buat and dapat selama ni . even tak straight A's but it worth it. Its okay . Aku dah usaha and Allah yang tentukan banyak mana rezeki aku . mungkin dia taknak bukak sekarang sebab nak bagi aku sedar yang hidup ni tak bergantung pada spm je semata . banyak lagi kot peluang kat luar sana . so lek and chill . lima A tu bukan sikit kot . Aku ambik pure science and of course semua subjek elektif dia give me a very big heart attack sampai kan tetiap hari aku nangis tau time spm tu .Dengan unsur KBAT nya lagi .Ok takpe dah lepas . Its okay kot bagi aku as budak pure science dapat banyak ni je sebab aku bukan outsider yang anytime je kau boleh surf internet cari soalan spot time spm call member2 sekolah lain tanya masuk apa and apa semua . aku belajar memang 100% bergantung pada bahan yang cikgu aku kasi yang banyak gila and memang salah aku pon sebab tak bukak bahan bahan tu and banyak laghaaa sampai tak cukup masa nak selak semua .

Tapi okay lah , not bad sebab aku bukan budak gifted tapi ditakdirkan sekolah dengan kalangan budak gifted ya rabb . So bersyukur sangat sebab Allah masih bagi aku peluang untuk kenal dunia . Sebab hidup ni tak selalu kat atas . kadang-kadang ada masa kecundangnya ya kawan kawan . so watlek watlu . kita tebus balik . SPM not the end of your journey . okay ? motivate diri sendiri je senanye ni . so ok lah aku dapat A- for addmath . haa engko tak pepenah A addmath ni . asyik menemui kegagalan je la . tak pon just 40 something and tak pernah pon cecah 50 . alhamdulillah . terima kasih kawan kawan yang tak jemu ajar aku , layan kerenah aku yang banyak tanya ni . hahaha . sungguhpun aku tak menyesal .

Tapi ....

Ada satu benda yang membuatkan hati kecil aku ni rasa tak puas sangat sangat when your relatives or parents or whoever they are yang dok compare kan result kau dengan budak yang tak ambik pure science . fuhh .. tergugat minda dan iman aku nak menjawabnya . takpelah , biarkan orang nak kata apa , tapi yang pasti soalan elektif aku dan kau memang tak sama langsung ! so memang tak boleh compare lah kan . bagi aku kalau nak compare bab teras tu okay lah . aku tak kisah pon , tapi kalau nak compare elektif aku dengan elektif yang lain . eh memang no kompromi lah kan . takpe biarkan orang berkata , janji kita tau kita dijalan mana . relax okay .

bagi aku .. kalau hidup ni asyik nak berjaya je tak boleh jugak sebab we end up with riak and takabbur , so sometimes kene la merasa apa itu jatuh bangun duduk semula berdiri dan nanti berjaya lah . janji jangan putus putus ingat Allah . Ya aku sedar dah sekarang . sebab mungkin makin lama makin jauh aku dengan yang maha pencipta . dan ini lah satu pengajarannya nak buat aku lebih sedar dan bangkit dan tahu yang dunia hanya sementara . so keep calm and know Allah always there for us .

tapi apa apa pun . masih banyak lagi pintu rezeki kat luar sana yang tengah tunggu kau nak langkah masuk je . carilah , berusahalah wahai diri , jangan malas goyang kaki tengok tv je okay ! move on dear self .


p/s : mintak maaf terpanjang sikit entry kalini sebab excited sangat nak menulis . will update more story soon . stay tuned .

No comments :

Post a Comment

jgn malu-malu comment sajja .. pnjg lebar pon ta pe .. comment lha jgn tk comment .. hehe